תקופת הברונזה- התקופה הכנענית
תקופת הברונזה- התקופה הכנענית

מפגש היסטורי בירושלים הקדומה: המפגש בין אברהם למלכיצדק מלך שלם

וַיֵּצֵא מֶלֶךְ-סְדֹם, לִקְרָאתוֹ, אַחֲרֵי שׁוּבוֹ מֵהַכּוֹת אֶת-כְּדָרְלָעֹמֶר, וְאֶת-הַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ--אֶל-עֵמֶק שָׁוֵה, הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ. וּמַלְכִּי-צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם, הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן; וְהוּא כֹהֵן, לְאֵל עֶלְיוֹן. וַיְבָרְכֵהוּ, וַיֹּאמַר: בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ… וַיֹּאמֶר אַבְרָם, אֶל-מֶלֶךְ סְדֹם: הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל-יְהוָה אֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ.

בראשית יד, יז-כב

לאחר פרשת מלחמת ארבעת המלכים בחמשת המלכים והתגייסותו של אברהם להציל את לוט בן אחיו, אנו קוראים על מפגש בין אברהם לבין מלך סדום ומלכיצדק מלך שלם בעמק שווה, הוא עמק המלך. שלם הנזכרת בסיפור מזוהה עם ירושלים ועמק שווה הוא עמק המלך המזוהה עם נחל קדרון, שנמצא ממזרח לעיר המקראית.

בתמונה: שבר חרס ועליו כתובת עברית מימי הבית הראשון המזכירה את "אל קנה ארץ" (כלומר האל בורא העולם), נמצאה בירושלים על ידי פרופ' נחמן אביגד. הביטוי הנזכר בכתובת זו זהה לביטוי "אל קנה ארץ", הנזכר בברכת מלכיצדק מלך שלם לאברהם אבינו ובדברי אברהם עצמו למלך שלם.